Co zaměstnanec ČD, to jiný předpis
S kolem vlakem jsem letos cestoval dost. Vím, jak funguje úschova během přepravy a jak funguje přeprava kola jako spoluzavazadlo. Jediný a zásadní rozdíl je v tom, že si spoluzavazadlo nakládá cestující sám a průvodčí jen vyinkasuje 25 korun, v případě úschovy během přepravy si cestující připlatí o pět korun více, ale o naložení a vyložení se postará vlakový personál (většinou vlakvedoucí).
V případě spoluzavazadla nebyly nikdy problémy, jedině v případě, že místo drobných jsem měl u sebe jen velkou bankovku a průvodčí nebyl schopný mi vrátit. To se nedá ale říci o úschově během přepravy. Tam platí, že co zaměstnanec, to jiný přístup.
Možnost první: Přijdete k vlaku, zaměstnanec otevře dveře nákladového prostoru, zeptá se, kam to bude, vystaví bez ptaní jízdenku za 30 Kč, vezme kolo a hotovo. Postup je to správný.
Možnost druhá: Přijdete k vlaku, zaměstnanec otevře dveře nákladového prostoru, zeptá se, kam to bude, vezme kolo a oznámí vám, že si máte sednout, že přijde. Tento způsob je nejčastější, alespoň dle mých zkušeností, když jsem čekal, co bude a byl jsem poslán si sednout.
Možnost třetí: Přijdete k vlaku, zaměstnanec otevře dveře nákladového prostoru, zeptá se, kam to bude, vystaví bez ptaní jízdenku za 30 Kč, řekne vám, že jestli chcete mít kolo pověšené, musíte se vyšplhat do vagónu a pověsit si ho sám. Postup je to nesprávný, ale budiž, co čekat od korpulentní dámy, která by kolo asi nezvedla.
Možnost čtvrtá: Přijdete k vlaku, zaměstnanec otevře dveře nákladového prostoru, zeptá se, kam to bude, vezme kolo, nic neřekne a později při kontrole jízdenky na vás začne vyjíždět, jestli vůbec chápete, jak funguje princip šatny, jak vám má vydat kolo, když nemáte doklad, že je vaše, jak vás má po celé soupravě hledat atd.
Nevím, jaké jsou předpisy, ale rozhodně by v nich mělo být předepsáno slušné jednání. Toho jsem se v sobotu nedočkal, nastala takzvaná čtvrtá možnost. Navíc jsem byl osočen z toho, že mám špatnou jízdenku pro kolo – ano, byla na spoluzavazadlo za 25 a ne na úschovu za 30, ale v tom případě naprosto nechápu, proč mi jízdenku „cvakl“, když ji měl odmítnout a chtít 30 Kč. Čili sám udělá chybu, ale nakonec za to můžu já jako cestující. A mou nabídku pětikoruny, kterou jsem mu demonstrativně dával, odmítl, ale dočkal jsem se další přednášky na téma, že úschova během přepravy není holubník.
Příspěvek na téma Veřejná doprava.