milbiho remcálek

…a budu si remcat :-)

Charita nebude, aneb co je psáno, to je dáno

Napsáno 27. 2. 2009

Naposledy, aspoň doufám, se vrátím k problému s Chartou cestujícího a také se zmínim o chytré myšlence, jak cestujícím něco slíbit a pak se vymluvit.

Charta cestujícího je dokument, který ČD umístily na svůj web a slibuje, že za některých podmínek dostanete část mezinárodního jízdného zpět.

Jak to funguje na Českých drahách jsem tu už psal několikrát. Z pohledu cestujícího to vypadá, že by vedení i zaměstnanci byli mnohdy nejraději, kdyby nikdo vlakem nejezdil, oni jen získali dotace na ztráty a všichni by byli spokojeni.

Problém byl v mém případě v několika bodech, díky kterým jsem se do podmínek nevešel

  • jízdenka díky neschopnosti systému výdeje jízdenek nebyla pro celou cestu Praha – Moskva – Tallinn pro každý úsek samostatně a tedy žádná z nich nezačínala a nekončila na území EU. Že za tuto neschopnost mohu já jako cestující, jsem byl seznámen hned na počátku.
  • zpoždění v délce 240 minut na trase Praha – Varšava bylo způsobeno nehodou vlaku u Studénky, která se stala dva dny před cestou.
  • zaměstnancec z vedení ČD mi také sdělil, že ČD na dohodu evropských železnic o odškodňování cestujících přistoupily dobrovolně a proto pouze dobrovolně mohou vyplácet odškodné.

Co z toho všeho vyplývá?

  • Cestující je zodpovědný za vlastní znalost všech předpisů a tarifních opatření předtím, než si zakoupí jízdenku. Na pozdější připomínky není brán ohled.
  • Cestující, který uvěří pohádkám paní pokladní a nebude pátrat sám, si může za své problémy také sám.
  • Charta cestujícího dává právo na odškodnění jen v případě, že zaměstnanec nenastoupí do práce a písemně potvrdí to, že za zpoždění mohl právě on a nešlo současně o stávku. Ostatní případy jsou považovány pouze za zásah vyšší moci, nehodu nebo právě stávku.

A co na Chartu cestujícího říká Sdružení na ochranu spotřebitelů?

Tvrzení, že by dokument nebyl závazný jen proto, že jej dopravce přijal dobrovolně, pravdivé není. Podle mého názoru se Charta cestujícího stala součástí přepravní smlouvy. Případ, kdy by se Charta cestujícího uplatnila nastat samozřejmě může, např. u závady na vozidle, nenastoupení personálu apod., je však pravdou, že toto přichází v úvahu spíše hypoteticky. Ve vámi popisovaném případě se spíše domnívám, že zpoždění nenastalo ze zavinění dopravce. Abych Vás poněkud povzbudil, tak do budoucna se připravuje na úrovni EU podobná úprava, jaká v současnosti platí v letecké dopravě.

Tímto tedy ukončuji svojí zábavnou činnost v prudění lidí ve „vedení“ ČD, neboť začínám plánovat další dovolenou a na tu loňskou chci jen v dobrém vzpomínat :-)

Příspěvek na téma Veřejná doprava.
Komentuj





  • Všechna pole jsou povinná.
  • Komentáře v jiném než českém a slovenském jazyce budou bez milosti smazány.
  • Se psaním nespěchej, na formuláři je nastavený časový zámek.


Registrace není v současné době veřejně dostupná.

RSS

RSS zápisků | RSS komentářů

Zajímavé weby

Členění zápisků

Veřejná doprava (451)
Já, mé druhé já a blog (385)
Zajímavosti z Česka (268)
Cestovatelské zážitky (238)
PC, software a internet (226)
Obecné a nezařazené články (173)
Kamarádi, slečny a kolegové (143)
Individuální doprava (125)
Sladké pokušení a jiné jídlo (122)
Filmy, seriály a divadlo (122)
Mobily a PDA (107)
Napsali jinde (90)
O fotkách a focení (83)
Milbi varuje a kritizuje (78)
Remcání na počasí (73)
Zajímavosti ze světa (70)
Hudební zážitky (47)
Milbi doporučuje a chválí (27)
Vtipné historky odkudkoliv (21)