Výluka vs. skutečnost II
Již jednou jsem se na blogu zabýval tématem aktuálnosti jízdních řádů v pražské MHD. S nastávajícími letními výlukami a včerejší procházkou po tramvajovém mostě Holešovice – Trója jsem se na účet turistů opět dobře pobavil.
Za posledních několik let se situace ohledně informování cestující veřejnosti ze strany DPP značně zlepšila. K dlouhodobým výlukám vydává DPP brožurky, jízdní řády dotčených linek jsou oranžově zabarvené stejně jako cedule na starých tramvajích (digitální systémy jsou bohužel vůči tomuto imunní).
Bohužel to je asi všechno, co můžu na adresu DPP ohledně jízdních řádů a informování cestujících seslat jako pochvalu.
Klasikou totiž stále zůstává důsledné vyvěšování nových jízdních řádů dva dny před výlukou a následně opět dva dny před dnem, kdy výluka končí (nebo začíná jiná). Ale co s výlukami, které trvají jen jeden den? Předchozí logika přestává fungovat – jízdní řád by se vyměnil dva dny před výlukou a hned následující den (stále před výlukou) by se vrátil původní, proto DPP takové jízdní řády nevylepuje vůbec. Přesto existují – na www.idos.cz jsou, pokud nedojde k mimořádné události, jízdní řády platné i pro jednodenní výluky. O jednodenních výlukách také informuje server www.dpp.cz. Bohužel ani informace na tomto oficiálním zdroji nejsou stoprocentní a tak může být cestující nemile překvapen.
Dva příklady z poslední doby:
- Víkendová výluka tramvají mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Ke Stírce (Kobylisy). Zkráceny nebo změněny dvě linky, ve stanici Trojská, která byla zcela bez obsluhy (ale poblíž je stanice autobusů) čekalo na tramvaj asi deset turistů. Když jsem při průchodu okolo prozradil čekatelům, že mají jít raději na autobus, byli všichni překvapení. Informace o výluce jsem si nevšiml (pracovnice DPP ale prohlásila, že informace vylepena byla), jen u jízdních řádů byl vylepen papírek. Informace o výluce jedné z linek jsem si ale všiml ve zcela jiné stanici, kudy normálně tato linka neprojíždí. V pravidelných stanicích se po informacích slehlo.
- Několikavíkendová výluka jiné trati do Kobylis – tentokrát z Palmovky. Změněné nebo zkrácené linky nejméně tři, ale zavedena náhradní autobusová doprava. Informace na zastávkách skoro nulové – jedinou jsem našel opravdu na Palmovce, ale že ze stanice Dělnická nejede tramvaj 25 okolo Nádraží Holešovice do Kobylis, ale přímo na Palmovku, se člověk nedozví. Protože je linka 25 nyní polookružní a podle jízdního řádu Palmovkou opravdu z Kobylis projíždí, není cílová stanice Palmovka na tramvaji ani v nejmenším podezřelá. Ale když ze stanice Dělnická po 20 metrech odbočí doprava, to se asi mnozí cestující pěkně diví. A jako vrchol všeho by se dala označit absence jakékoliv informace na webu DPP.cz. Ten o této výluce zarputile mlčí, ač bude stejná i příští dva víkendy.
Jak tedy přistupovat k jízdním řádům na zastávce?
aneb pokus o návod pro neznalé
- Máme-li možnost, vyhledáme si spojení na www.idos.cz, pro hledání na mobilním telefonu (nebo pokud nemáte rádi web plný reklam) doporučuji adresu www.idos.cz/blind. Na jízdní řády na zastávce nespoléháme.
- Po příchodu na zastávku nejprve zkontrolujeme datum platnosti jízdního řádu. Pokud je datum v budoucnosti, máme smůlu a buď se zaměříme na jinou linku (pokud nějaká jede), nebo zkusíme počkat, zda něco přijede.
- Pokud je na zastávce přístřešek, je v něm možná i vývěska. Usměje-li se na nás štěstí, potom na oranžových letácích jsou vylepeny aktuální (a budoucí) výluky v dané oblasti. Bohužel mnohde tyto vývěsky neexistují, jsou zničené, nebo obsahují jen tarifní podmínky a informace o výlukách, které už dávno skončily (například výluky kvůli březnovému maratonu byly vyvěšeny ještě na konci dubna).
- Je-li zastávka zcela mimo provoz, je možná označena nápisem „Mimo provoz“ v několika jazycích, případně nějaký dobrák nalepí do oblasti jízdních řádů ručně psaný vzkaz. Bohužel i pro tento nápis platí vylepování před výlukou a odebírání hodnou chvíli před jejím koncem.
- Přijede-li tramvaj s cílovou stanicí jinou, než na jízdním řádu, je třeba zpozornět. U polookružních linek je třeba ale počítat s tím, že v zájmu (ne)přehlednosti je vybrána jedna stanice na trase, kde se trasa „láme“, aby například tramvaj linky 21 neodjížděla z Modřan s cedulí Sídliště Modřany do centra. Druhou výjimkou jsou zatahující tramvaje, které jedou do vozovny.
Kde hledat informace o výlukách?
- Oficiální web Dopravního podniku Praha
- Webové stránky Regionálního organizátora dopravy
- Stránky PIDServis – neoficiální, ale úplné.
Aby nedošlo k mýlce – ani v jednom z popisovaných případů jsem se nestal obětí chybějících nebo neplatných jízdních řádů. Držím se bodu číslo jedna – buď je mi jedno, v kolik tramvaj jede a o výlukách vím, nebo spoléhám na data z Idosu.
Příspěvek na téma Veřejná doprava.